Το ακορντεόν στη σύγχρονη δημιουργία

 

ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ

Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής

Το ακορντεόν στη σύγχρονη δημιουργία

12 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2019, ΩΡΑ 20:30

ΑΙΘΟΥΣΑ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

                                  

Το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής του Θόδωρου Αντωνίου, υπό τη διεύθυνση του Ιάκωβου Κονιτόπουλου παρουσιάζουν το μαγικό κόσμο του ακορντεόν σε μια συναυλία με τρία σύγχρονα έργα Ελλήνων δημιουργών μαζί με έργα σημαντικών συνθετών του 20ου αιώνα.

            Ένα ταξίδι στον αχαρτογράφητο μουσικό κόσμο του ακορντεόν με το ζεστό, πλούσιο, παθιασμένο ήχο και τις πολυφωνικές τεράστιες τεχνικές δυνατότητες. Το όργανο αυτό είναι συνδεδεμένο εξαρχής με τη λαϊκή μουσική, όμως εκφράζει ένα κομμάτι του συλλογικού αισθήματος σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης, ενώ παράλληλα, εξελίσσεται και περνά στο χώρο της έντεχνης μουσικής έκφρασης.

Στη συναυλία συνδιαλέγεται με το μουσικό σύνολο είτε ως ισοδύναμο μέλος του, είτε ως κορυφαίο κομμάτι του αναδεικνύοντας τις σολιστικές του δυνατότητες.

 

Τα έργα:

 

1.      Γιώργος Χατζημιχελάκης: Φολκλορικόν oξύ VI, για ενόργανο σύνολο (2018)

2.      Κώστας Τσούγκρας: Cantus firmus, για σόλο ακορντεόν κοντσέρτου(μπαγιάν)

3.      Χρήστος Ζερμπίνος: Στη σκιά του κόσμου, με τρεις νότες για ενόργανο σύνολο (2018)

4.      Sofia Gubaidulina: In croce, για τσέλο και μπαγιάν

5.      Astor Piazzolla: Τρία τάνγκο για ενόργανο σύνολο: Fuga y misterio, Oblivion, Adiós Νonino. (Ενορχήστρωση: Ιάκωβος Κονιτόπουλος)

 

Παναγιώτης Ανδρέογλου ακορντεόν, μπαγιάν
Κωστής Θέος βιολοντσέλο

Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής
Μουσική διεύθυνση: Ιάκωβος Κονιτόπουλος

 

Λίγα λόγια για έργα:

 

1.      Γιώργος Χατζημιχελάκης: Φολκλορικόν oξύ VI, για ενόργανο σύνολο (2018)

 

Ο συνθέτης, φιλόλογος και διδάκτωρ μουσικολογίας Γιώργος Χατζημιχελάκης με το έργο του  Φολκλορικόν oξύ VI, το οποίο ανήκει σε μια σειρά ομότιτλων φθογγοκεντρικών έργων, διαπραγματεύεται τη διαχείριση παραδοσιακού υλικού (κλιμάκων, φρασεολογίας, εκφοράς) σε ένα πλαίσιο επαναδιοργάνωσης προς σύγχρονες κατευθύνσεις. 

2.Κώστας Τσούγκρας: Cantus firmus, για σόλο ακορντεόν κοντσέρτου (μπαγιάν)

Ο συνθέτης, διδάκτωρ και αναπληρωτής καθηγητής συστηματικής μουσικολογίας στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ, μιλώντας για το έργο του Cantus firmus για σόλο ακορντεόν κοντσέρτου (μπαγιάν)αναφέρει ότι το έργο "βασίζεται σε μια σταθερή επτάφθογγη τροπική μελωδία (cantus firmus) και στους διατονικούς και χρωματικούς μετασχηματισμούς της. Το μετασχηματισμένο θέμα και οι αντιθετικοί ως προς την αρμονία και τη μουσική υφή διανθισμοί του συμπλέκονται, για να δημιουργήσουν μια κυκλική/σπειροειδή μορφή με δραματικές αντιπαραθέσεις ρυθμικής αγωγής, ηχητικής πυκνότητας και διάθεσης/χαρακτήρα. Το έργο ολοκληρώνεται με την αποκάλυψη της τροπικής μελωδίας και την επακόλουθη πτώση και ρευστοποίησή της".

3. Χρήστος Ζερμπίνος: Στη σκιά του κόσμου, με τρεις νότες για ενόργανο σύνολο (2018)

 

Ο πυρήνας του έργου, σύμφωνα με τον συνθέτη και διακεκριμένο διεθνώς ακορντεονίστα Χρήστο Ζερμπίνο, βασίζεται σε δύο αντιθετικές μεταξύ τους ιδέες: Η πρώτη ιδέα αποτελείται κυριολεκτικά από τρεις νότες (ρε ύφεση, σι, ντο), ενώ η δεύτερη εμφανίζεται λίγο αργότερα από το βιολί με γκλισάντι. Οι δύο αυτές ιδέες παίζουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του έργου. Ο ελεγειακός χαρακτήρας, σε συνάρτηση με τον δραματικό, οι εναλλαγές των αργών με τα γρήγορα μέρη και η διαρκής μεταλλαγή του υλικού προσδίδουν στο έργο τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του.

4. Sofia Gubaidulina: In croce, για τσέλο και μπαγιάν

Στη μουσική της Γκουμπαϊντούλινα συνυπάρχουν η ανθρώπινη υπερβατικότητα και ο πνευματικός μυστικισμός. Στις πηγές έμπνευσής της συγκαταλέγονται ο Γ.Σ. Μπαχ και ο Α. Βέμπερν, ο Καρλ Γιουνγκ, καθώς και ο θρησκευτικός φιλόσοφος Νικολάι Μπερντιάεφ. Υπήρξε από τις πρώτες συνθέτριες που αντιμετώπισε το «μπαγιάν» (ρώσικη ονομασία για το ακορντεόν με κουμπιά στο δεξιό πληκτρολόγιο, η οποία συχνά συμπεριλαμβάνει και κάποιες κατασκευαστικές ιδιαιτερότητες των ρωσικών οργάνων) ως ένα όργανο που «αναπνέει», και του αφιέρωσε μεγάλο και σημαντικό μέρος της συνθετικής της δραστηριότητας. Το In croce, γραμμένο αρχικά για βιολοντσέλο και εκκλησιαστικό όργανο, μεταγράφτηκε από την Έλζμπεθ Μόζερ σε συνεργασία με τη συνθέτρια. Μαζί με το De profundis, το Et expecto για σόλο μπαγιάν και τις Εφτά λέξεις για τσέλο, μπαγιάν και έγχορδα, ανήκει στα έργα που εκφράζουν τις θρησκευτικές αναζητήσεις της δημιουργού τους και στα οποία το ακορντεόν κρατάει κεντρικό και πολυσήμαντο ρόλο.

5. Astor Piazzolla: Τρία τάνγκο για ενόργανο σύνολο: Fuga y misterio, Oblivion, Adiós Νonino

Ο αργεντινός συνθέτης Astor Piazzolla, σπουδαίος δεξιοτέχνης του μπαντονεόν είναι ο βασικός αναμορφωτής του τάνγκο δημιουργώντας το Nuovo Tango και διαμορφώνοντας μια νέα μουσική τάση στη μουσική του Μπουένος Άιρες. Το μπαντονεόν, μικρό «ξαδερφάκι» του ακορντεόν, «παιδί» γερμανών κατασκευαστών, μεγάλωσε στην Αργεντινή, όπου μεταφέρθηκε από γερμανούς μετανάστες και έγινε το σύμβολο του τάνγκο. Ο Piazzolla συνδυάζει με ιδιοφυή τρόπο στοιχεία του τάνγκο μαζί με στοιχεία της κλασικής και τζαζ μουσικής. Με τα έργα Tres Tangos, το Κοντσέρτο «Ακονκάγουα» για μπαντονεόν και έγχορδα, το Adios Nonino (Αντίο, Νονίνο) αλλά και την οπερέτα Maria de Buenos Aires (Η Μαρία του Μπουένος Άιρες), το μπαντονεόν και η μουσική του Piazzolla πέρασαν στο ρεπερτόριο των συμφωνικών ορχηστρών.

Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής

_________________________________________________________________                    

     

Παίζουν οι μουσικοί:

 

Στέλλα Τσάνη βιολί, Ηλίας Σδούκος βιόλα, Κωστής Θέος τσέλο, Χρήστος Κομισόπουλος κοντραμπάσο, Γιώργος Σκριβάνος φλάουτο, Γιάννης Σαμπροβαλάκης κλαρινέτο, Χρήστος Καλούδης κόρνο, Μαξίμ Μανκόβσκι κρουστά, Βίκυ Στυλιανού πιάνο.

                                                                                                                                        

Το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής (Ε.Σ.Σ.Μ.) ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 1967 από τον αείμνηστο συνθέτη, μαέστρο και Ακαδημαϊκό Θόδωρο Αντωνίου.

Πρώτα μέλη του διετέλεσαν οι πιο ταλαντούχοι μουσικοί εκείνης της εποχής με ιδιαίτερη ενασχόληση στη σύγχρονη μουσική και η πρώτη εμφάνιση του συγκροτήματος πραγματοποιήθηκε το Μάρτιο του 1967 στην Ελληνοαμερικανική Ένωση στο πλαίσιο του Φεστιβάλ "Ημέρες Σύγχρονης Μουσικής".

Έκτοτε το Ε.Σ.Σ.Μ. έχει παρουσιάσει εκατοντάδες έργα όλων των αισθητικών, κατευθύνσεων και τεχνοτροπιών, τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό, καθώς και τα πιο αντιπροσωπευτικά έργα του διεθνούς ρεπερτορίου. Έχει λάβει μέρος σε πολλές συναυλίες και φεστιβάλ σ’ όλο τον κόσμο. Οι Έλληνες συνθέτες όλων των γενεών έχουν συμπεριληφθεί στα προγράμματα του Συγκροτήματος, με ιδιαίτερη έμφαση  στις νεότερες γενιές, με παραγγελίες και πρώτες εκτελέσεις.

Από το 1989 το  Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής συνεργάζεται πολύ στενά σε όλες τις δραστηριότητες της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών.

 

ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ - ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ Εκδοτήρια:

Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα

Ομήρου 8, Αθήνα

Τηλ. 2107282333

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ

Τηλ. 2107282367

 

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ

 

Χώρος:

Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος

 

Ημερομηνία. ώρα έναρξης:

12 Φεβρουαρίου 2019, ώρα 20:30

 

Τιμές:

Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ: € 7

Ζώνη Β: € 10

Ζώνη Α: € 12 Αγορά Εισιτηρίων Online

 

 

 

 

ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ: 
Ημερομηνία: 
Τρίτη, 12 Φεβρουάριος, 2019 - 20:30